måndag 14 juni 2010

Kapitel 56

detta kapitel tänker jag ägna mig åt att beskriva mig som person, så som jag tror att de flesta uppfattar mig och som jag egentligen är. i grund o botten är jag en positiv människa. jag har lätt till skratt och jag har humor, visserligen ganska sjuk men i alla fall. min pessimism är alltid riktad mot mig själv, den går aldrig utanför min kropp. jag fungerar alldeles ypperligt socialt, lätt för att ta människor och jag fungerar i grupp. jag är lyhörd, medveten, empatisk, känslig, ansvarsfull, har förståelse, inlevningsförmåga och jag är oftast glad mm....jag har mycket mer kunskap än vad folk tror, jag behöver inte skryta med det jag kan, har inget behov av det, därför kanske folk uppfattar mig som mindre "vetande". jag har aldrig känt att jag måste framhävda mig själv och visa det jag kan, jag e trygg i det jag vet. jag vet oxå mycket väl mina begränsningar och lär mig gärna av andra människor.

allt registreras i min hjärna för jag har egentligen ett otroligt bra minne. min hjärna sviker mig just nu inom vissa områden, men den har en underbar kapacitet att lagra information. jag har aldrig gjort några anteckningar under alla de kurser jag gått inom kvinnliga bilkåren. jag lyssnar till vad som sägs, tittar på det som visas och sen när det är dags för prov ell test skriver jag ur minnet. hur många vet att jag fortfarande kan de flesta musklers namn på latin? fast att jag läste om dem i början på 80-talet. se, lyssna och lär fungerar bäst för mig. förutom när jag nu läser mycket litteratur om människans anatomi, fysiologi och psykologi. dessa ämnen fängslar mig otroligt mycket. människorkroppen är världens mest storslagna uppfinning. jag tycker oxå om att läsa självbiografier i de flesta kategorier, jag har läst bibeln ett antal gånger, inte för att jag e religiös men det är ändå en historia som är intressant.

jag har talanger o kunskaper, både om livet och dess mening. jag har oxå annorlunda kunskaper, be mig förklara hur bromssystemet fungerar på en lastbil så ska jag förklara exakt hur. alla har vi olika ämnen, områden och saker vi är bra på. jag kan absolut inte rida utan åker mest med och ägnar mig åt hawaiiridning. jag kan svetsa men varken sticka ell virka. jag kan bli kär men inte älska. jag gör många rätt men lika många fel. jag är inte expert inom något område utan mer en allvetare. jag erkänner gärna mina fel o brister, anser mig inte bättre än någon annan men inte heller sämre. jag älskar musik men avskyr klagosånger från bittra människor. jag tycker inte om konflikt älskare som genom skrik, hårda ord och höga röster ska dominera. jag anser att man kan lösa osämjor i vanlig samtalston.

jag älskar folk med humor, jag älskar att skratta, det har en otrolig förlösande effekt i många lägen. jag älskar att köra bil men behöver stödhjul när jag cyklar. jag älskar film men inte att titta på tv. jag gillar dagstidningar men avskyr radio. jag gillar bilar men tycker inte längre om att meka o laga dem. jag gillar foto men inte att själv vara med på dem. jag älskar att spela runescape men inte att spela kort. jag gillar kartor fast att jag har ett uruselt lokalsinne. jag älskar min mamma, mina bröder, Hobbe och N, alla på olika sätt. jag har en stävan efter att en dag kunna säga till mig själv, hörrö, du duger precis som du är, du är helt ok.

just nu har jag bara näsan över vattenytan med ett stort tungt ankare fastsnurrat vid mina fötter. jag ska en dag bli kapten på min egen skuta, hålla i rodret o kryssa fram genom kobbar o skär, styra undan för sanddynor och minor. jag ska se till att inte få soppatorska utan ha tankarna fulla av bränsle. jag ska ta med mig passagerare som ger mig någonting. dom som suger knuffar jag över relingen och låter dom drunkna i sin egen dynga. jag tänker inte kasta ut en livboj och dra in dem i mitt liv igen. de kan ligga där fulla av torr vass, kladdig gammal seg tång och annat bös....

2 kommentarer:

  1. GO GIRL!!! Du är snart där! Snart seglar du fram genom livet med flaggan i topp, det känner jag. Du kommer att ratta din skuta med tillförsikt men ivrigt suktande efter vad livet nu har att erbjuda, det som gör dej rik är alla dina erfarenheter - både bra och dåliga. Din bana längs livet kommer att kantas av oss - DINA VÄNNER - som älskar dej för att du är just DU!! Och om vi har tur, kanske vi får kliva ombord och följa med dej!?! KRAM! ;o) Anna

    SvaraRadera
  2. Detta med båten så kom jag att tänka på att jag och du skulle ju jobba i maskinrummet... :) Men jag vet att du kommer att styra din skuta på ett fantastiskt sätt... Jag hjälper gärna till från maskinrummet!! :) Kram /Cilla

    SvaraRadera