tisdag 11 januari 2011

Beskedet från skatteverket

Allt gick så snabbt från det att jag skickade in min ansökan till skatteverket den 22 november tills jag fick besked. de sista kompletterings uppgifterna postade jag den 22 december på väg ner till morsan för att fira hennes 77-åriga födelsedag. han som hade ansvar för mitt ärende skulle ha semester till den 11 januari, därför förväntade jag mig ingen respons förrän han var tillbaka efter sin ledighet. förmodligen innebar det oxå ett möte med dom övriga i gruppen som har hand om liknande fall.

men den 29:e december ringer det i mobilen, hmmm dolt nummer, svara eller inte? jag visste att det inte kunde vara W och knappast från någon annan på vuxenpsyk. kanske af eller fk? hoppades faktiskt att det var min handläggare på fk eftersom jag sökt henne ett antal gånger under flera veckor. bestämde mig för att svara innan mitt mobilsvar gick in. först har jag lite svårt att höra vad som sägs, gör då som de flesta av oss, trycker telefonen stenhårt mot örat, precis som om det hjälper.... sen går det upp ett ljus, kvinnan som ringer bryter på svenska, pust det var inget fel på min hörsel. jag ska erkänna att jag satt framför datorn och mitt fokus låg mest på datorskärmen. men när jag hör ordet skatteverket får hon genast min fulla uppmärksamhet, från topp till tå.

för att inte bli lockad av att trycka lite på tangentbordet lämnar jag datorn och går in i sovrummet. hjärtat slår lika hårt i bröstkorgen som basen gör från mina högtalare när Jorn Lande drar av en salva. höger handens fingrar pillar på snören till persiennen, det ser ut som rotorbladen på en helikopter. elementet är varmt, för varmt, värmen bolmar mig rätt upp i ansiktet vilket medför att ögonen blir torra. jag måste blinka lika snabbt som vingarna på en kolibri så inte ögonlocken fastnar på vid gavel. hon säger, Mats har ju semester men vi ville inte vänta med att ge dig ett besked så jag har tagit ett beslut idag. jag har skickat iväg svaret med a-post idag så förhoppningsvis får du det med posten i morgon. men säger jag, kan du inte berätta det nu??

jag såg framför mig hur jag satt uppe hela natten med tankar som for fram och tillbaka resonerades med mig själv vilket som var troligast. jag visste att ett avslag låg närmast till hands men skulle hon då vara så barmhärtig och höra av sig strax innan nyår? kanske ville hon berätta det nu så jag slapp fundera mer även om jag fått avslag? vi brukar inte berätta det muntligt säger hon, men i ditt fall vill jag göra det. min andning upphör omedelbart, kroppen spänns som en fiolsträng och givetvis lyckas jag med att snurra fast persiennens snören så hårt att fingertopparna blir knallröda, cirkulationen upphör och det pulserar rejält. varför måste jag alltid utföra allt i hög hastighet! så kom den magiska meningen, den som antingen skulle slå undan mina fötter eller ge mig en möjlighet att ytterligare sänka min månadskostnad. hon säger, mitt beslut är....att du får ta ut ditt pensionsspar nu, vi har beviljat din ansökan!!

upprepa säger jag och hon återger samma mening en gång till. jag vet inte ordagrant vad jag svarade mer än att jag nästan skriker ut min glädje. jag tackar henne flera gånger och poängterade hur mycket det betyder för mig. jag förstår det säger hon och låter lika glad som jag. vi säger hejdå och äntligen släpper min förlamning. jag sätter mig på sängen, tårarna bara väller fram, äntligen släpper all spänning i hela mig, vad skönt att för en gångs skull få gråta av glädje! jag gick ner 30kg på kuppen, vilken otrolig lättnad jag såg hur min månadskostnad blev ännu drägligare. det var nu värt allt arbete jag lagt ner, alla timmar jag pendlat mellan hopp och förtvivlan, jag fick verkligen lön för mödan. eftersom jag inte vet exakt hur mycket mitt pensionsspar genererar i pengar vågar jag inte spänna bågen för hårt. med alla nerdragningar jag gjort de senaste månaderna blir den totala summan minst 2500kr, varje månad, smaka på den du!!

nästa morgon är jag ivrig, nervös och en gnutta orolig, tänk om inte brevet kom fram idag? och om det gjorde det, hade banken öppet dagen innan nyårsafton? jag vill få detta ur världen så fort som möjligt. jag är tvungen att ta med mig skatteverkets beslut till banken för att de ska kunna agera och betala ut pengarna. genom köksfönstret ser jag postbilen passera förbi. tar snabbt på mig skorna, springer ut och startar bilen. drar iväg som en formel 1 förare till brevlådan, öppnar den försiktigt. där ligger det två vita kuvert, tycker upp dom som om det gäller liv eller död, ser genast att en av dom är från skatteverket, skönt ett orosmoment mindre. kör som en tok ner till byn, jävla skit det är torgdag! alla parkeringsplatser är upptagna. försöker se om banken har öppet medans jag kör runt och letar parkering. jag tycker att det lyser i lokalen men jag är inte alls säker. till slut backar en bil ut, kvick som en ödla snor jag åt mig den lediga platsen. halv springer mot banken brevet håller jag i ett fast grepp i näven, det är öppet!! trycker på kundtjänst knappen, kö lappen ploppar ut likt tungan på en lipande unge, bara ett nummer före mig.

mitt ärende tar ca 10 minuter, damen i kundtjänst har aldrig upplevt denna situation tidigare och blir lite handfallen. efter några rundor mellan olika kontor har hon inte fått något vettigt svar, ahhh tänker jag, typiskt att det ska strula. men efter ett par samtal träffar hon rätt och får den information hon behöver. mina papper ska skickas till robur där jag har mina aktier. vi blir upplysta om att det kommer ta några veckor innan pengarna sitter på mitt konto, men det gör inte mig något för jag väntar gärna på min "lottovinst".

nöjd och glad går jag tillbaka till bilen, känns som jag har ett par Nike air dojjor på fötterna, lika lätta steg som en brunstig gnu styr jag stegen mot Saaben. när jag sitter bakom ratten engagerar jag mig i det andra brevet som är från komvux i Mariestad. jag har strax innan jul skickat in en ansökan om att få börja läsa två ämnen under vt-2011. allt enligt den plan som vi arbetat fram tillsammans, jag och alla mina kontakter hos diverse instanser. det står att jag har blivit antagen i båda och vilken kurs litteratur jag måste införskaffa innan den 11 januari. jag ska studera!!

varje år beviljas bara ett fåtal människor till att få ta ut sitt pensionsspar i förtid, jag tillhör en av dom!!

1 kommentar:

  1. Jag är så glad för din skull!!!
    Tusen kramar från Mig som tror på Dig...

    Jag säger det igen, Du är Du och ingen annan, och det har du alltid varit för mig...

    SvaraRadera