torsdag 27 januari 2011

Fotoalbum

Tog fram några gamla fotoalbum idag, jag har inte tittat i dom på väldigt länge. har varit rädd för min känslomässiga reaktion, rädd att känna efter och minnas just den specifika situationen.

jag började med dom två äldsta albumen där mitt motiv på korten inte är speciellt varierande. de flesta är på Filur tagna från alla möjliga vinklar, kärlek mellan ett djur och en människa, så vackert och kravlöst.
jag hade ingen egen kamera på den tiden utan snodde brorsans så fort jag kom åt. det var inte alls populärt, särskilt inte när bilderna hade framkallats och en vit häst uppenbarade sig på de flesta. sen vidgade jag faktiskt mina vyer och tog även kort på dom andra hästarna.

på ett kort sitter en lagkamrat och tröstar mig, torkar bort tårarna som rann av ren besvikelse. vi har precis förlorat semifinalen i en stor regions turnering i fotboll med moholms flicklag. att torska på den tiden var absolut inget roligt, det gällde ju liv eller död, blodigt allvar, vadå sport är bara en lek? vadå sport ska vara roligt?

på flera kort badar jag o J i sjön Viken lika kraftigt byggda. den obligatoriska orange plastbollen från gullbergshallen är förstås med. konstigt att det bara är vi två i vattnet, kanske beror det på att det går vågor och regnar, tunnisar!

sen börjar det dyka upp bilder från Bois damlag. vi är på olika träningsläger, turneringar, Oslo k-cup 80, olika aktiviteter vi gjorde tillsammans, bussresor från och till matcher, och hemska lagfoton. det ena värre än det andra, bildskön har jag då aldrig varit, varför var det ingen som retuscherade dom?
hittar oxå bilder från en skoldans på högstadiet där jag och M kramas, mmmm vad fin M var!

tyvärr har jag väldigt få kort från mina fem år i Stockholm, ägde fortfarande ingen kamera. min sambo L.C har bidragit med några minnen som jag nu kan sitta här och njuta av. bl.a från en resa i Danmark tillsammans med dom nya vännerna i Trollhättan. jag anar lite smått att jag har tagit dom flesta för min Volvo 144-74 är helt klart i centrum. det var min tredje bil, dessförinnan hade jag förbrukat två Volvo amason måste ha varit något fel på båda eftersom dom inte var speciellt hållbara....halva albumet är fyllt av kort från en veteranbils utställning, jag som aldrig varit en fanatiker av gamla bilar.

nu börjar det dyka upp bilder som ger mig ångest. motivet föreställer L.W och L.W´s hus. barnsligt nog sitter jag här och förvandlar korten till molekyler men jag kan inte finna en enda anledning till varför jag ska bevara dom som ett minne, när det väcker olustiga känslor och ger mig en besk smak i munnen, kanske SB12 skulle funka?

en mängd fotografier är från olika kurser och utbildningar inom bilkåren. dom väcker härliga minnen, vänner som fortfarande finns kvar, men jag känner oxå lite sorg. jag trivdes verkligen i den miljön och jag kan sakna den tiden väldigt mycket. även om det var jobbigt och krävande fanns alltid skrattet nära till hands.

det är absolut svåraste för mig, är att titta på dom korten som är från dom fem åren då jag var husägare. jag förvandlade koja till slott, skapade mitt eget paradis där jag skulle tillbringa resten av mitt liv. många timmar som jag lade ner på att renovera och ställa i ordning trädgården. så mycket pengar som jag investerade i detta hus för min framtid. det fanns så mycket kärlek från mig till varenda liten spik jag slog i, varenda penseldrag, varenda tapetvåd, varenda kakelplatta, varenda klinkers, listan kan göras hur lång som helst. ett sådant tillfälle får man bara en gång i livet och jag kan lova, att det gör jävligt ont och skapar en stress situation i hela kroppen. vågar inte släppa fram alla känslor, utan låter dom bara passera framför ögonen, vill inte ta tag i känslan och stanna kvar i den. känner mig bara så korkad!!

fotoalbumen som innehåller X och mitt liv är jag inte redo för att titta i, än....

I made journeys through light
I made journeys through dark
And it´s the price I paid
but I knew from the start
With each beat of my heart
That you just blow me away

You take it all
Like the sea takes the land from under my feet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar