söndag 9 januari 2011

Diskbråck och otrohet

Jag har länge dragit mig för att berätta denna episod i mitt liv, det beror på flera orsaker. bl.a känns det inge bra att ägna händelsen en tanke, jag känner mig otroligt korkad av att jag gjorde det igen, för kärleken till mig själv blev absolut inte starkare. när jag idag tvingar mig att ta tag i det minnet fattar jag inte hur jag tänkte och varför jag lät det ske. jag har bara mig själv att skylla, mitt lilla pucko.
det är strax efter nyår 1994, jag har äntligen tagit mig i kragen och flyttar till ett litet hus någon mil utanför trollhättan. äntligen har jag mina egna möbler som stått inhysta på en vind hos en granne till draken sen i början på 90-talet. jag spenderade genast pengar på en stereo med stora högtalare där basen kunde framträda ordentligt och dunka rejält i bröstbenet. total lycka min första egna riktiga stereo!
första gången på en herrans massa år skulle jag bo ensam, vara singel och det tilltalade mig, jag kände mig otroligt fri, född på nytt.

några hus längre bort bodde en arbetskamrat, ibland åt vi middag tillsammans och turades om att bjuda på exotiska pastarätter, ibland tog vi en kvällsfika ihop. jag njöt av denna frihet, jag kunde komma och gå hur jag ville, spela musik hela nätterna, inga schemalagda aktiviteter, inga "måsten" mm mm

men, mitt singel liv varade inte speciellt länge redan efter någon månad hörde I.M av sig (I.M från skoltiden på Bosön). sakta men säkert kryper I.M in i mitt liv igen. med smicker, kärleksfulla ord, förståelse, trevligt uppförande och tolerans, det fick mig att må bra och känna mig både speciell och älskad. I.M bodde fortfarande kvar i huvudstaden och det passade mig perfekt. på så vis kände jag mig inte instängd och påpassad, på detta sätt skulle jag fortfarande ha en enorm frihet. jag kom väl ihåg vad som hänt förra gången, mitt försvar gentemot mig själv var, alla växer till sig, alla mognar och tar ett större ansvar för sina handlingar i vuxen ålder.

i början på maj ska jag åka iväg på ett grusvägs prov i värmland. innan jag åkte skulle bilen prepareras och byggas om. jag skulle byta ut hela chassit, montera ett helt nytt aeropaket, göra service och montera extraljus. jag hade ingen billyft på min arbetsplats utan fick alltid pallra upp bilarna på pallbockar. min arbetsställning var väl inte den bästa men jag fann mig och gjorde så gott jag kunde med dom förutsättningar jag hade att tillgå.

när jag skulle montera nya bussningar i bakaxeln small det till i ländryggen, jag tänkte inte mer på det utan fortsatte att jobba vidare, jag hade ju en tid då allt var tvunget att vara färdigt. testkörningen gick ut på att se hur slitagebilden blev på den nya aerosatsen av allt grussprut, hållbarhet och körkänsla. jag fullkomligt älskade att ligga ute på prov spelade ingen roll om det gällde grusvägs körning, vinterkörning eller högfartsprov, i Sverige eller utomlands. farten passade mig ypperligt min totala orädsla av höga farter och frihet övervägde allt annat, allt slit och alla arbetstimmar som gick åt till att förbereda bilen.

när jag reste mig upp för att äta lunch kände jag en stickande smärta i vänster häl, ungefär som när man slår i armbågen och får sig en enkelstöt. allt eftersom fick jag mer smärta, värst var det i vänster vad och i ryggen då kotorna knep om disken och det strålade ner i nerven. dagen innan jag skulle åka uppsökte jag en läkare på Saab. han konstaterade ganska snabbt att jag hade fått ett diskbråck. den dumme fan gav mig en burk alvedon. jag ville absolut inte stanna hemma och gå miste om värmalands resan. jag kom knappt i och ur bilen men vem bryr sig när den underbara kicken upplevs gång efter gång, sjukt härligt!

när jag kom hem efter en vecka var det dags för mitt 30 års kalas. I.M hade skött om alla inbjudningar, bakat tårta och några tävlingar. den morgonen förlovade vi oss.. efter att ha ätit frukost och duschat ville I.M gå bort till min arbetskamrat för att snickra ihop en skylt där det stod, grattis ullis 30 år. egentligen var skylten redan klar men I.M ansåg att den behövde några extra spikar, den var för instabil.
under tiden ägnade jag mig åt att äta värktabletter och lyssna på musik. när det gått över en timme tänkte jag, hur lång tid kan det ta att slå i två spikar? hur svårt kan det vara?

jag gick ut på framsidan av huset och kollade bort över dom 100 meter som avståndet var till min arbetskamrat. efter ett tag ser jag I.M komma gående med skylten i famnen. när vi var en meter ifrån varandra såg jag att I.M´s förlovnings ring var borttagen. I.M möter inte min blick utan går rakt in i huset och säger, jag behöver ta en dusch, igen?? naturligtvis anar jag ugglor i mossen men hinner inte säga något eller ställa en fråga, de första gästerna anländer i samma stund och min uppmärksamhet fick riktas åt ett annat håll. när I.M ansluter sig till oss sitter ringen på plats, kanske hade jag bara inbillat mig alltihop?

det var en mycket trevlig födelsedag, det var mysigt att ha familjen nära, j, a-s, mamma och "pappa". under några timmar uppförde jag mig exemplariskt, ingenting skulle få förstöra denna dag och därför mottog jag min "far" på ett öppenhjärtligt sätt.
senare på kvällen frågade jag I.M om ringen, svaret jag fick var, I.M ville inte riskera att det skulle bli märken på ringen av hammaren och spikarna.

måndagen som kom hade jag tagit semester. precis när vi ska sätta oss för att äta middag svängde min arbetskamrat in på min uppfart. jag öppnade dörren och blir nästan omkull sprungen. I.M satt redan vid bordet, arbetskamraten sliter fram en stol och ställer den alldeles intill I.M och nu utspelar sig något jag inte hade räknat med. arbetskamraten trycker sig fast runt I.M med båda armarna, där sitter dom kind mot kind. jag tittar med en förvånad blick rätt in i I.M´s ögon, I.M rycker på axlarna, skakar lite på huvudet och himlar med ögonen. I.M försöker ge sken av att inte alls fatta vad som händer, spelar oskyldig och verkar jätte förvånad över arbetskamratens agerande.

men jag förstod direkt, poletten trillade ner och jag insåg att det hänt någonting mellan dem. de hade inte bara snickrat ihop utan de hade oxå....

Knullat på min 30 års dag!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar