söndag 11 april 2010

Kapiten 4

Vi flyttade in till Töreboda, mina bröder och mamma, ingen av oss barn ville verkligen inte följa med gubben och lika glad var han nog över det.
Vi hyrde en lägenhet på Östratorggatan, mitt vid torget. G och J fick egna rum medans jag o mamma sov i ena hörnet av vardagsrummet. Här kom ett annat ljud att göra mig harmoniskt inför o under natten. Nämligen tåget, här är nämligen ända stället i Sverige där Göta kanal korsas av järnvägen o eftersom Töreboda inte är så stort, känner man av tåget vart man än befinner sig. Ljudet av tågen och skakningarna av tågets friktion mot rälsen så både hörde o kände man när det var ett tåg på ingång. Återigen tänkte jag som förut, jag är inte ensam det måste finnas massor med folk på tågen.

Jag började högstadiet, fick gå kvar i min gamla klass fast att jag numera bodde i Töreboda. Våran klass hade följts åt sen lekskolan så det var både skönt o tur. Nu börjar min revollt....jag blev en mycket arg, aggressiv o ledsen tonåring. Jag hatade gubben för att vi inte längre bodde kvar i paradiset utan nu istället befann vi oss i en lägenhet. Hur kul var det, när man var van att ha naturen precis utanför men vad hade man här??

Självklart gjorde puberteten oxå sitt, men mitt humör var hemskt, och det var mamma och mina bröder som fick ta de största smällarna. För utåt sett hade jag ju min mask, som skyddade mig och där jag var inte sårbar. Jag var trygg och stark där bakom och jag släppte inte in en enda människa inpå livet. Jag spelade ett spel, ett avancerat spel och det var inte många som genom skådade detta. Jag var väldigt duktig på, att inte visa vad jag varken kände eller tyckte.

Jag tydde mig till fotbollen, där hade jag mina kamrater som jag inte behövde spela för, jag var yngst. Här fann jag min frizon, en plats där jag kunde vara mig själv, för springa kunde jag o var inte sämst i laget. När jag inte hade träning, satt jag mest på cykeln o åkte gata upp o gata ner med en freestyle runt halsen, musiken spelades naturligtvis på högsta volym, jag var fri o hade glasbubblan på mig.
Jag gjorde inte mycket på lektionerna, bara på gymnastiken för den älskade jag. Allt annat struntade jag i och därför såg mitt betyg ut som en tipsrad, med några fler bortavinster än hemma vinster....förutom i gymnastik, där satt en femma sååå ensam, men det var det enda som betydde något för mig, jag skulle ju bli gymnastik lärare.

Jag började skolka, åkte ibland ut från lektioner o ibland hann jag inte ens in i salen innan jag for ut. Det var på dessa ofrivilliga lediga timmarna, som jag lärde mig snusa :)

Jag minns mycket väl första ggn jag såg M. M hade svarta boots, ljusblåa manchester byxor, dunjacka och höll en snöboll i handen. När vi fick syn på varandra stannade liksom tiden upp. Vi tittade länge på varann och när jag till sist vågade korsa M`s väg för jag skulle ju in till mitt skåp, sa vi hej, jag dräglade säkert....för första gången i mitt liv, var jag förälskad, M var det vackrste jag sett, gudomligt fin, mörkt hår, olivfärgad hud och vackra händer. Glömmer aldrig M`s leende eller doft, en doft som jag fortfarande kan känna i mina näsborrar när jag tänker tillbaka.

Vi blev tillsammans, jag gick i sjuan o M i åttan. M höll på att bilda ett punkband. Detta var kärlek men jag hade väl inte så bra erfarenheter ell bra förebilder, inte heller vetskapen om hur man skulle vara, göra ell dylikt. M bodde ganska nära skolan och ibland smet vi dit på dage.

Ibland tillbringade jag min fritid på ungdoms gården, där fikade vi och spelade biljard. Mer sällan var jag hemma, jag var orolig i hela kroppen, hjärnan snurrade på högvarv o kunde inte sova under långa perioder, att sitta still var inte min grej.

Mamma började jobba på Källbergs, där knäcker man tonvis med ägg, särar på gulan o vitan, som sedan torkas ell annat o ingår i diverse livsmedel. Ibland när vi hade råd köpte vi mat på korvmojjen, då var det fest. Fattar inte hur hon klarade av att fodra sig själv o J, G hade vid detta laget flyttat ihop med sin tjej i Mariestad.
Annars innehöll mina måltider redan då makaroner, naturligtvis lagade mamma mat varje dag men jag kom oftast hem före henne o skulle åka på träning.

En argare o besvärligare tonåring får man nog leta efter. Jag var verkligen hemsk och min mamma fick ta emot mycket skit, hårda ord o vidrigt uppträdande. Vi har nu flyttat till Kungsgatan, en fem rummare och jag fick ett eget rum med brandstegen precis utanför....Rummet såg alltid ut som en krigs zon. Hela golvet täcktes av kläder, vi hade ingen tvättmaskin så jag fick tvätta alla mina kläder i badkaret. jag använde allt jag hade o sen fick jag stå där på knä o tvätta massor.

På sommarloven jobbade jag på Källberg, tjänade mina första pengar och kommer ihåg att jag fick 17,40 i timmen :) wow, det var stort, egna pengar som lades på kläder, godis o annan skit. J och jag var ofta osams, han var och är än idag, en mästare i att reta upp en så man kokade från fötterna enda upp i skallen. Man blev så förbannad på honom men egentligen menade han ju inge illa. Så oftast var det mitt fel att vi var osams, J fick oxå sin beskärda del av kakan. Idag älskar jag hans humor, vi har väldigt lika men han är lite rappare i skallen än vad jag är nu för tiden. Men J har en underbar humor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar