söndag 4 juli 2010

Kapitel 69

Ambitioner, alla har vi väl det, jag har i alla fall fast de är väldigt små än så länge. oftast figurerar dom i min skalle på kvällen precis när jag lagt mig för att sova. det finns ingen annan tid på dygnet då min hjärna är så aktiv. den föreslår olika aktiviteter som jag ska ägna mig åt nästa dag. då är den väldigt på hittig och staplar upp mål inför morgondagen. just då känns dom inte alls orealistiska, utan jag tänker, det där ska jag bannemej göra när jag vaknar. men på morgonen är ambitionerna som bortblåsta, det finns ingen ork ell lust. istället ser jag allt som jag borde göra, städa, motionera, göra service på bilen, gå utanför dörren och njuta av sommaren. jag kommer inte ens få en bonnabränna i år.

ibland önskar jag, att jag hade en sambo som sparkade mig där bak och såg till att jag kom ut. ibland funderar jag på, om jag mått bättre av att ha någon att dela vardagen med. om sanningen ska fram så känns det så i emellanåt, då kan jag känna en viss sorg att det inte är så. jag ska försöka att inte pussa på en padda nästa gång utan på en snäll och go groda.

det är tisdagen 29 juni. B.H från arbetslivsresurs har precis ringt och berättat att utvärderingen, testresultat och omdöme om mig har kommit från L.A. B.H är en underbar människa med mycket humor men besitter oxå ett djup som jag gillar och värdesätter högt. i pappren står det förklarat hur L.A bedömmer mina chanser o möjligheter att bli helt frisk och klara av mitt framtida liv. jag frågar B.H, nu när du har resultaten i din hand, ser du då mig som helt rökt? nej svarar B.H, du är lite bränd men absolut inte rökt. vi fick oss båda ett gott skratt, åt det uttrycket. B.H frågar om jag oxå har fått dessa papper, nej blir mitt svar. då skickar jag en kopia till dig så du får läsa igenom det innan jag överlämnar dom till af. okidoki säger jag, för jag vill visa dem för W på fredag.

B.H säger, du ligger exakt till så som jag trodde och väntade mig. du får inte glömma bort att L.A inte ser några hinder ell problem för dig i dina kommande studier. det var skönt att få höra det från ytterligare en kunnig människa, som vet vad jag gått igenom och går igenom. som förstår sig på både utmatt.depp och mina ev diagnoser, som besitter en stor erfarenhet genom arbete och utbildning, som ser mig som en vanlig människa med samma rättigheter som alla andra. som inte ser några begränsningar i vad jag kan åstadkomma, det satt som ett plåster på ryggen.

B.H avslutar samtalet med att säga, det är så roligt att prata med dig för du låter alltid glad och positiv, fast att det ser mörkt ut ibland. ja vissa människor lockar fram dom sidorna hos mig. jag svarade, jag skulle aldrig kunna vara sur och otrevlig mot någon som vill mig väl. jag vet att allt du gör ingår i ditt jobb, men med det engagemang och stöd, du både ger och gör, hur du hela tiden följer upp det som händer och sker med min framtid, det gör mig väldigt varm i hjärtat.

tänk vad ett telefon samtal kan göra gott i både kropp och knopp. hur ett humör kan skifta färg av ett givande och intressant samtal, men oxå av humor och skratt. trots att det vi talade om var allvarligt och innehöll fakta, bjöd vi varandra på en glad och trevlig ton, en varm röst och en glad ömsesidig respekt.

jag bestämde mig för att resten av dagen ägna mig åt telefon hygien som W kallar det. idag skulle jag bara svara i telefonen, om den som ringde ger mig energi och inte ger mig en dålig smak i munnen och får mig på dåligt humör. idag skulle jag med gott samvete sitta framför datorn, lyssna på musik, snusa och dricka kaffe. idag skulle jag vilja ringa till någon och dela med mig av min glädje och inte bara uppleva den själv. för idag tändes en liten låga på det första ljuset i adventljusstaken.

" endast i den utsträckning en människa fullföljer
en mening ute i världen fullföljer hon sig själv.
men om hon går in för att förverkliga sig själv
snarare än för att fullfölja en mening,
förlorar självförverkligandet ögonblickligen
sitt berättigande " / Viktor Frankl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar