tisdag 14 maj 2013

Sammanfattning

Först av allt vill jag berätta att Hobbe har kommit hem. Jag tror han ville få mig att vakna, stanna upp och njuta av det vi har idag. Och inte tänka då mycket på det förflutna, på vad jag har gjort och inte gjort. Under de kommande dagarna varvade jag ner och njöt av Hobbes närvaro. Vi gosade, vilade och myste. Tack gode gud för att han kom hem!! Jag var ute i trädgården, lekte hårfrisör när jag ansade olika buskar. Jag plockade blommor i trädgården och gav dem till mamma. Men jag fick ingen ro till att rita, det har jag inte haft på dryga veckan. Men Hobbe är hemma och det betyder allt för mig!

Några dagar innan den oundvikliga dagen inträder tänker jag nu göra en sammanfattning. Den handlar om vad som har hänt under årets första 5 månader. På bordet framför mig har jag gjort i ordning två val. Till vänster står allt jag behöver för att blanda till en cocktail, en riktig smäll karamell. Till höger ligger kontraktet från bokförlaget som talar om att den 16:e maj ska betala alla osålda böcker. Jag har tänt 5 st värmeljus, ett ljus för varje månad. Om månaden har varit mer positiv än negativ kommer jag inte att släcka lågan.

Mamma började förändras. Hon såg, hörde och inbillade sig saker. Hennes tankar och samtal hängde inte riktigt ihop. Jag fick flera gånger upprepa samma mening. Jag hittade hennes adressbok i skåpet där kastrullerna står. Hon tappade bort hyreslapparna men mamma fick för sig att någon hade tagit dem ur hennes brevlåda. Mamma mindes inte längre koden till sitt bankkort, vilket förde med sig att jag tog över den sysslan, plockade ut pengar till henne. Någon satte på hennes tv under natten.

Jag började promenera för att rensa skallen, få frisk luft och försöka mildra alla de ångestattacker som hela tiden dök upp. Jag glömde bort att äta, jag var inte hungrig och ibland struntade jag i det, jag var ändå inte värd någon mat. Det var så mycket som hände runtomkring vilket resulterade i viktnedgång. Jag såg att boken knappt såldes. Mardrömmarna kom tillbaka, sömnen påverkades, jag grät varje dag och fick psykbryt i varierande storlekar.

Jag träffade Wivianne för den näst sista gången, var det tänkt och inplanerat....

Det räcker så, ljuset för januari blåser jag ut.

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar