onsdag 22 maj 2013

En rastlös själ

Den 29:e april var jag på vårdcentralen och lämnade blod som skulle analyseras. Redan dagen efter fick vi svar. De flesta var bra, det fanns tre stycken med lite sämre resultat. Blodvärde, blodsocker och ett av värdena på levern. Blodvärdet låg på 120 och registret sträcker sig från 117-153. Sockret låg på 6,6 men det kan bero på att jag åt frukost innan jag åkte. Lever värdet ligger lite under vad det ska, men det hade jag även förra gången och det är bättre med för lågt än för högt.

Dagen efter mötet med Wivianne tog hon upp mitt ärende på deras team-möte. Hon var mycket orolig och ville att jag skulle göra dessa prover, en ordentlig koll. Det var min adhd sköterska som ringde och förmedlade resultatet. Vi bestämde att jag skulle träffa henne den 22 maj. Under ett sådant möte pratar vi och går igenom hur jag mår, medicinerna mm. Sen tar hon blodtryck, puls och jag ställer mig snällt på vågen..

I måndags fick jag ett brev från vuxenpsyk. Min läkare ville att jag skulle ta ytterligare några prover i ämnet blodsocker. Jag var där idag och ska dit på fredag igen. Efter det tog jag bussen in till Mariestad. Blodtrycket var bra, pulsen alldeles för hög, 92 slag och vikten låg på 55,4 med skor och kläder....När jag vägde mig hos Yvonne i december var vikten 57,8. Jag ska träffa henne igen den 19:e juni och min läkare den 3:e juni. På tisdag ska jag träffa Wivianne och hon kommer inte alls att vara glad på mig....

April: Det var en tuff månad. Jag utsatte mitt psyke för stora påfrestningar. Kroppen började säga nej på ett skarpare sätt, varning kod röd. Det fanns givetvis ljusa och positiva stunder. Min mamma gick med på att vi skulle ta hjälp av hemvården. I några inlägg har jag beskrivit det mesta och därför vill jag inte upprepa mig alldeles för mycket.

Trots att jag och min sambo i Östersund separerade i slutet på december 2005, väcker den 24:e april minnen och känslor. Det datumet är årsdagen då vi förlovade oss 2002. Tydligen så kommer det alltid att påverka mig och leva kvar. Men det är nog inte så konstigt, det var en väldigt speciell dag, upplevelse och flödande kärlek.

När man kommer ut från vuxenpsyk ligger det ett hus tvärs över gatan där två av mina gamla fotbolls vänner har varsitt företag. En av dem är bara där på onsdagar. Jag brukar aldrig vara i Mariestad den veckodagen. Men idag beslöt jag mig för att besöka dem efter mötet med Yvonne. Min buss gick inte förrän om en timme och då ville jag passa på att träffa dessa goa tjejer. De är syskon och även deras lilla syrra spelade fotboll med mig.

Vi fick inte så lång tid tillsammans eftersom båda hade kunder som väntade. Alla tre hade läst min bok, alla hade gråtit....Monica berättade för mig, när hon läste boken fick hon många aha upplevelser, många bitar föll på plats. Hon berättade också att hennes pappa alltid hade sagt, Ullis bär på en rastlös själ..Han såg det redan då..

På grund av allt som har skett har jag inte orkat engagera mig i försäljningen av boken. Därför har jag sänkt priset, ganska rejält. Det smartaste är att köpa den på litenupplaga.se, där är den billigast. Räkningen från Recito är på 16000kr..Jag fick uppskov till den 16:e juni. Jag har lyckats skrapa ihop 9000kr genom att be min hyresvärd om en betalningsfri månad och betala ikapp den under de kommande månaderna. Jag får 6300kr tillbaka på skatten. Jag hoppas bidraget från försäkringskassan kan ge mig ytterligare 1000kr. Sen vet jag inte hur jag ska göra....Ett alternativ är att försöka höja krediten på ett av kontokorten. Tråkigt :P Men pengarna måste ju in, räkningen ska betalas.

Jag har bett Recito om att de ska fortsätta sälja min bok, förhoppningsvis kommer det att komma in lite pengar undan för undan. Men just nu hjälper det inte. Det kommer att bli många sömnlösa nätter, ångest attacker, tårar och panik känslor. Kan jag på ett smidigt sätt lösa det ser framtiden mer positiv ut..jag längtar dit! Jag har haft det så här i ca 10 år och nu börjar det verkligen kännas av, orken tryter liksom viljan. Dum som jag är fortsätter jag att kämpa på och hoppas att det till slut ska lösa sig.

Jag sätter handen över ljuset som tillhör april och släcker dess låga.

"Det lönar sig inte att springa om man är på fel väg"

"Tålamod är inte förmågan att kunna vänta, utan förmågan att hålla en bra attityd medan man väntar"

"Ibland måste man släppa taget, så att det finns utrymme för bättre saker att träda in i ditt liv"










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar