onsdag 6 juli 2011

Hyresgästföreningens svar!!

Idag är jag inte pussego!

Har precis pratat med hyresgästföreningen angående min jävla toalettstol som inte har fungerat på 13 månader. Som hyresgäst har man sin fulla rätt till att få hyran reducerad under den tiden då vanlig standard ej uppfylls. I mitt fall skulle det ungefär röra sig om ca 1000kr/ månad. Genom att använda enkel matematik så kan vem som helst räkna ut följande: 1000x13= 13000kr. Hyran är på 2500 och delar man det med 13000, blir summan 5,2. Alltså 5 månader som jag borde få bo här utan att betala någon hyra. För mig låter det som något helt naturligt, mänskligt och självklart!! Dessutom ganska enkelt att genomföra om man tänker lite längre än vad näsan räcker. Väldigt naturligt om man ser, känner och vet att hyresgästen blir drabbad av någonting som inte är, förenligt med den standarden som man både betalar för och har rätt till.

De sa också att det var bland det värsta de har hört, det gjorde ju inte saken bättre när jag informerade dem om att jag var utan lås i dörrarna under 2år!! Där har jag också rätt till att få ett reducerat pris men jag orkar inte bry mig om låsen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Situationen är helt ofattbar. 

Så, ja tack, jag är verkligen berättigad till att få augusti, september, oktober, november och december betalningsfria! Det vore en bra och fin kompensation för dessa 13 månader. Via ett sms kunde de enkelt meddela mig om denna självklara önskan och göra det ända rätta i detta ärende. Tyvärr så vet jag att det inte kommer att bli så!

Då kunde jag på två månader förverkliga min dröm. Jag kommer att göra det förr eller senare, men just nu kan jag inte känna någon glädje för att nå dit. Hela projektet grusas av detta beteende, för det finns faktiskt ingen ursäkt till att inte ge mig 5 månaders hyresfritt. En enkel åtgärd som skulle få mig att trivas bättre. En enkel åtgärd att utföra och väldigt lite begärt men det skulle betyda oerhört mycket för mig.

Nu har jag inte tid att skriva något mer, för mamma behövde gå på toaletten men eftersom hon inte orkar lyfta en hink med 10 liter vatten i, så får jag gå dit och spola. Det känns nog inte alls genant för henne....

"Så länge man är inne i ägget, tror man det är hela världen". / Lennart Nilsson

2 kommentarer:

  1. Måste säga att jag blir uppriktigt förbannad över att en hyresvärd får och kan bete sig som man önskar mot sina hyresgäster! Ett helt enkelt bedrövligt beteende mot de som hyr!! I rättvisans namn så borde du få minst 6 månader hyresfritt + att de ska se till att allt fungerar!! Stå på dig och hoppas att du får rätt!! Kramizar/ Cilla

    SvaraRadera
  2. Men hallå eller! Säg att du ljuger, för det här låter helt bedrövligt! Mycke ska man höra innan öronen trillar av. Vad är det för fel på dina hyres värdar? Min kommer hit så fort jag ringer honom. Han vill inte att ett dåligt rykte ska sprida sig. Då då får han ingen som vill hyra när det blir en lägenhet tom. Du bor i en liten by och där brukar det gå ganska fort mellan befolkningen. Anmäl dom så blir det ett fall som går till domstol!!!! Det låter som de är fisförnämna. Kramar och styrka till dig!!

    SvaraRadera