lördag 18 januari 2014

Bra avslut

Min moped började krångla i mitten av oktober. Jag bestämde mig för att nu skulle jag göra en riktig och noggrann genomgång. Jag plockade ner den i molekyler det enda som fanns kvar på ramen var motorn. Jag bytte ut, renoverade, smörjde, gick igenom hela kabelstammen, fixade rost, gjorde service mm. Ja jag bytte tändstift igen, två gånger på samma år!!

Jag har undan för undan köpt nya artiklar eftersom många av dem var slut och mindre fungerande. Det fick ta den tid som behövdes, jag kunde inte köpa allt på en gång. Det tillät inte plånboken. Reservdelar till mopeder är inte så där jätte dyra. Men i samma veva fick jag punka på bakhjulet, pyspunka på framhjulet.

Jag förstod att det var två delar som behövde lite mer uppmärksamhet, en av dem var ventilerna. Jag har aldrig gjort det på en moped men fick till det. Nästa steg var förgasaren. Jag försökte renovera den för tredje gången men den ville ändå inte funka, inte på det sättet som jag krävde. Fick ett erbjudande att få köpa en helt ny för halva priset, slog till direkt.

När den var på plats så behövdes det några små fina justeringar. Jag drog mig för att göra dem på egen hand eftersom förgasaren är känslig och mopedens hjärta. Hörde mig för om någon ville och kunde hjälpa mig men fann ingen, ingen som jag litade på i alla fall. Av en ren slump fick jag kontakt med en kille som är expert på bland annat motorer. Han förstod problemet, hur det är att inte kunna ta sig från punkt a till punkt b.

Söndagen innan jul kommer han hit och hjälper mig. En kille som ser till människan och inte i första hand pengar. Det tog inte lång stund innan han fick raketen att spinna som en katt. Vilken lättnad, vilken känsla :) Han åkte ca 17 mil den dagen, eller rättare sagt, den kvällen, för att hjälpa mig, helt otroligt!

Tydligen så finns det fortfarande människor som ställer upp och är dessutom ödmjuka. Men de är en utrotningshotad art.

"Var försiktig med vem du öppnar din dörr för. Det är endast få människor som faktiskt bryr sig. Resten är bara nyfikna."

"I svartsjukan finns det mer egoism än kärlek."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar