måndag 25 maj 2015

Besiktning lägenhet

Eftersom man inte vet hur morgondagen ser ut så ska jag städa min inkorg. Alltså sådant som jag egentligen skulle ha skrivit om för länge sedan. 

Det tog nästan en månad innan det blev någon besiktning av mammas lägenhet. Vilket gjorde mig irriterad eftersom vi var tvungna att vara klara med städningen den 2 juni. Torsdagen innan förfestivalen, den 26 juni, träffade jag husägarens besiktningsman. Vi fick bakläxa på 2 saker och det var naturligtvis dom som jag sagt att vi struntar i. Balkongens insida och insida, mellan och utsida av alla fönster och balkongdörren.

Jag fick helgen på mig. Orkade inte åka dit på fredagen utan sköt upp det till lördag. På lördagsmorgonen åkte jag ner med närtrafik eftersom min moped strulade. Beställde hemresan som går mellan 15 och 16. Det regnade precis hela tiden. Så långt hade jag inte tänkt så jag hade bara en tunn jacka och en T-shirt. Inget ombyte. Vilket jag snart ångrade för hur jag än gjorde var jag ju mest på utsidan av lägenheten. Jag blev lika blöt när jag torkade insidan och mellan fönstren eftersom man öppnar dom inåt. Det tog mycket längre tid än vad jag hade räknat med. Jag ringde därför och ändrade till turen som går mellan 18-19.

Jag var genomblöt och hungrig. Och mitt uppe i det glömde jag bort att brorsan hade bjudit dit mig för att grilla. Jag hade verkligen tänkt åka dit, jag såg framemot det. Just då fanns det inte ens i mina tankar. Jag ville bara hem, duscha varmt och byta till torra kläder och få i mig någonting att äta. Jag hade en huvudvärk som heter duga.

När jag vaknade på söndagen så kände jag att något var fel. Då kom jag på det här med grillningen. Det kändes inge bra för antagligen undrade han varför jag aldrig dök upp eller ens ringde. Tänkte förklara mig men det kändes som om jag hittade på allt, liksom i efterskott. Sen glömde jag bort det från och till. För varje dag som gick fick jag alltmer ångest och dåligt samvete. Det blev aldrig av eftersom jag kände mig dum och taskig.

Kommande måndag skulle jag infinna mig i lägenheten igen så hon kunde kontrollera det jag hade gjort. Det blev godkänt på båda punkterna. Farao vad gött. Då var vi äntligen av med den.

Några dagar senare träffades vi på kyrkogården. Hon var där för att pyssla om några gravar och jag praktiserade som kyrkogårdsvaktmästare. Hon sa, jag har tänkt på en sak. Jag har aldrig sett en sådan välstädad lägenhet. Kändes otroligt bra att höra det. Det var också bra att hon sa det istället för att tänka så. En eloge till henne.

Så nu kommer svaret varför jag aldrig dök upp och grillade. Jag ville vara där, träffa alla och umgås en stund. Men tanken försvann bara för att det regnade. Jag glömde helt enkelt bort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar